Justice Department settles suit over LA Dodgers broadcasts

Justice Department settles suit over LA Dodgers broadcasts

LOS ANGELES — The U.S. Department of Justice said Thursday it has settled a lawsuit that accused AT&T’s DirectTV unit of orchestrating a backroom deal with competitors to not carry the sole channel that broadcasts Dodgers baseball in Los Angeles.

The deal, while a seeming victory for deprived Dodger fans, will not necessarily lead to them seeing their team on TV more this season.

The suit claimed DirecTV swapped information with Cox Communications Inc., Charter Communications Inc. and AT&T — before it acquired DirecTV — during negotiations to carry the SportsNet LA, the network owned by the Dodgers.

Officials said the settlement will ensure that the companies will no longer make agreements to prevent competitors from offering the channel to lure customers. “We are pleased to have resolved this matter to the satisfaction of all parties,” AT&T spokesman Fletcher Cook said Thursday.

Dodger fans were bitter they could only watch games through Time Warner Cable — now owned by Charter — the past three seasons. But that bitterness may continue. The government did not order AT&T to start carrying SportsNet LA, it only sought to prevent such dealing in the future.

The settlement also requires the companies to monitor certain communications their programming executives have with their rivals, and to implement antitrust training and compliance programs.

“When competitors email, text, or otherwise share confidential and strategically sensitive information with each other to avoid competing, consumers lose,” Acting Assistant Attorney General Brent Snyder of the Justice Department’s Antitrust Division said in a statement.

The government said DirecTV was the ringleader because it was the only company that unlawfully talked to multiple rivals, and said that DirecTV executives acknowledged that the satellite-TV company would be in a stronger position if competing TV providers also did not carry the Dodgers channel.

David McAtee, the general counsel for AT&T, which bought DirecTV in July 2015, said in November that cable and satellite TV providers chose not to carry the channel because the companies did not want to pass inflated prices on to customers for a channel devoted only to the Dodgers.

The Associated Press

Just Posted

Athletes ready for world stage

Three Fernie athletes to compete in the world’s biggest junior freeride competition.

Hydro prices to surge

Elk Valley businesses brace for 3 per cent Hydro rate increase.

Elk Valley rallies for car fire victim

Aussie loses everything in car fire

Fernie operator wins tourism award

Island Lake Lodge recognised for “inclusive, team-oriented culture” at 2018 Tourism Industry Awards.

Elkford teacher suspended for lecture on cross-dressing, making student cry

Tami Lynne Chechotko was suspended for two days without pay

VIDEO: Climber ‘catches the sunrise’ over city atop B.C. crane

Police warn ‘rooftopping’ poses risk to climber, public and first responders

Sparwood skaters impress

Club farewells coach

Army cadets test survival skills

Cadets endure -18C conditions

Exhibition builds compassion

Opioid use in focus

Medicinal cannabis patient shares story

Fernie mom spreads compassion

Epic deal for FAR

RCR signs new partnership

Experts: Society has a role in trying to prevent domestic violence

Experts are speaking out following the murder of a woman and her son in Ontario

Progress on fixing Phoenix pay system backlog could be short-lived: Ottawa

Feds have said they won’t try to recover money overpaid until all outstanding issues are fixed

Northern lights chasers in Canada discover new type named ‘Steve’

Phenomenon linked to a powerful current created by charged particles in Earth’s upper atmosphere

Most Read